Het leggen van accenten met behulp van licht in winkels of horecagelegenheden is essentieel voor de uitstraling van de onderneming. De juiste winkelverlichting heeft invloed op de ervaring van de klant en zelfs op het uiteindelijke koopgedrag van de klant. Een andere interessante functie van licht is het sturen van klanten of bezoekers. Door met verschillende accenten en de hoeveelheid licht te spelen kun je klanten en bezoekers op de gewenste manier door de winkel begeleiden.
Hieronder zie je een opsomming met verschillende vormen van licht om je een beter beeld te geven van alle vormen van licht die je in de gemiddelde winkel tegenkomt:
Bovenstaande vormen van licht kunnen allemaal op een unieke manier toegepast worden om situaties of locaties binnen een winkel een eigen karakter mee te geven. Het is dan ook belangrijk om iedere verschillende vorm van licht anders te benaderen.
Houd rekening met de volgende aspecten</h2> Iedere winkel is uniek en vereist een andere aanpak. Bij het benaderen van de winkel kijken we altijd naar de twee belangrijkste pijlers: doelgroep en assortiment.
Doelgroep
Wat is de leeftijd van de doelgroep? Er zit namelijk verschil in hoe jonge mensen licht ervaren ten opzichte van hoe oudere mensen. Is de doelgroep merkgevoelig? Onbewust letten veel consumenten op het merk van het product, hoewel dit natuurlijk varieert per productgroep. Bepaal aan de hand van soortgelijke gegevens of het waardevol is om merken, of andere productspecificaties, nadrukkelijker te belichten.
Assortiment
Uiteraard dient de belichting van een bakkerij er anders uit te zien dan die van een autodealer. Onderstaande eigenschappen van het productassortiment spelen een grote rol in de manier waarop licht wordt toegepast:
Led lampen op een spanningsrail is een concept dat je veel tegenkomt in moderne winkelketens. Op deze spanningsrail worden spots geplaatst en deze kun je over de gehele lengte van de rail verspreiden. Dit biedt hoge mate van flexibiliteit, ideaal voor winkels met een wisselend assortiment. Met deze spanningsrail kun je alle producten eenvoudig vanuit de juiste hoek belichten.
Led lampen in winkels bieden ontzettend veel mogelijkheden, zijn energiezuinig en ook nog eens duurzaam. Winkelverlichting bestaat vrijwel nooit uit slechts één vorm van licht. Er zijn altijd meerdere vormen nodig om de juiste accenten te creëren. Led downlighters en led spots zijn voorbeelden van lichtbronnen die breed ingezet worden in winkels en horecagelegenheden.
Een aantal voorbeelden van hoe je kunt variëren met winkelverlichting om het gewenste resultaat te creëren:
Spots worden gebruikt in horeca-en winkelverlichting om een bepaalde sfeer te creëren of om bijvoorbeeld producten uit te lichten. Een verkoper die zijn producten optimaal heeft belicht, in vergelijking tot een verkoper die dit niet doet, zal een enorm verschil merken in hoe de producten worden waargenomen door consumenten. De juiste hoeveelheid en kwaliteit licht heeft een grote impact op hoe de producten worden gepresenteerd. Hoe de optimale lichtsituatie eruit ziet, is erg afhankelijk van een aantal variabelen, waaronder het type winkel en de producten die er verkocht worden. Led spots zijn duurzaam, dimbaar en zijn verkrijgbaar in alle soorten en maten. Om deze redenen zijn led spots een erg populair in winkels.
Zoals eerder besproken zijn er ontzettend veel verschillende facetten als het gaat om winkelverlichting. Etalageverlichting is één van deze onderdelen met een uniek karakter.
Tip: Ben je van plan de etalageverlichting aan te passen of opnieuw te gaan inrichten? Stel in samenspraak met een specialist een lichtplan op. Veel winkeliers onderschatten de complexiteit van etalageverlichting. Wij kunnen je hierbij helpen, neem contact op voor een vrijblijvend advies op maat. De contactinformatie staat onderaan de pagina.
Goed verlichte etalages zijn ontzettend belangrijk bij het aantrekken van nieuwe klanten. Etalages kunnen als doel hebben specifieke producten naar voren brengen of een beeld te scheppen van de winkel dat de klant zal aanspreken. Tegenwoordig zie je steeds vaker dat etalages worden ingezet om zich te onderscheiden van concurrerende winkels.
Let op: Veel winkeliers onderschatten het verschil tussen dag- en nachtlicht en halen hierdoor niet het maximale rendement uit etalageverlichting.
Het licht in etalages is er over het algemeen erg bij gebaat flexibel te zijn, omdat het productaanbod in etalages regelmatig verandert. Zelfs als er geen producten worden aangeboden in de etalage, maar de etalage hoofdzakelijk gebruikt wordt als uithangbord van de winkel, is het belangrijk dat de etalageverlichting op verschillende manieren inzetbaar is. Een voorbeeld hiervan zijn de verschillende jaargetijden en de rol van etalageverlichting hierin. In de winter is het over het algemeen donkerder, er zal dus een grotere hoeveelheid licht nodig zijn en er zal waarschijnlijk gebruik gemaakt worden van warmere kleuren.
Tip: Ook met het oog op feestdagen is het erg praktisch om de lichtopbrengst in de etalage te kunnen aanpassen aan de situatie.
VerlichtingNL begrijpt de complexiteit van het realiseren van de optimale lichtsituatie in winkels en horecagelegenheden. Door jarenlang nauw samen te werken met grote spelers uit de retailbranche zijn we in staat om in iedere situatie het onderste uit de kan te halen.
Door te kiezen voor VerlichtingNL profiteer je o.a. van de volgende voordelen:
Heb je vragen of product uit het assortiment of heb je behoefte aan vrijblijvend advies van ervaren lichtspecialisten? Neem dan contact op, we helpen je graag verder. Bel met 053 203 00 11, stuur een e-mail naar info@verlichtingnl.nl of stel je vraag in de chat voor een direct antwoord.